Zaterdag 15 april start het kampeerseizoen weer voor leden van Scouting Nederland. Op het Scouting Labelterrein in Dwingeloo komen dan ruim 600 scouts uit heel Nederland bijéén om deel te nemen aan één van de HIT-kampen die er in het Paasweekend worden gehouden.

Een deel van de scouts kampeert op het Scouting Labelterrein aan het Anserpad in Dwingeloo, dat gelegen is naast zwembad de Paasbergen. Een ander deel verplaatst zich tijdens het kamp lopend, per fiets of met de kano door de wijde omgeving van Dwingeloo en kampeert op diverse plaatsen in de omgeving. Uiteindelijk komen alle 600 scouts maandagmiddag weer bij elkaar in Dwingeloo om het kamp gezamenlijk af te sluiten.

70 jaar bestaan Scouting Labelterrein Dwingeloo
In 2017 bestaat het Scouting Labelterrein Dwingeloo al 70 jaar. In 1947 werd een deel van het huidige terrein aangekocht door het toenmalige padvindstersgilde, de meisjes-afdeling van de padvinderij. In de beginjaren werd er alleen gekampeerd door meisjes, later waren ook jongens welkom. In 1973 ging het hele kampeerterrein over in handen van Scouting Nederland, de landelijke Scoutingvereniging.

Nieuw stafhuisje voor vrijwilligers
Tijdens het kampeerseizoen wordt het kampeerterrein beheert door vrijwilligers. In de afgelopen wintermaanden is er voor de vrijwilligers een nieuw stafhuisje gebouwd, welke wordt gebruikt als leef- en opslagruimte. Het doet tevens dienst als ontvangstruimte voor de kamperende groepen.