Anne (links) en Dorine Rinket roosteren samen met hun moeder Jacomine Meyling marshmallows boven waxinelichtjes. Foto Gerrit Boer

Foto Gerrit Boer

Door de aanhoudende droogte geldt er ook in gemeente Westerveld een stookverbod. In Dwingeloo krijgt het verbod de scouts er echter niet onder. ‘Een vonkje en het hele bos kan in de fik vliegen. Dat wil je echt niet.” Anne Rinket is als lid van de kampstaf van het Scouting Labelterrein Dwingeloo medeverantwoordelijk voor het wel en wee in het bos. Open vuur is uit den boze. ,,Wij nemen het stookverbod heel serieus. Elke scout baalt, maar iedereen is zich van de gevaren bewust.”

Rinket zit voor het stafhuis in het bos van Scouting Nederland waar scoutinggroepen midden in de natuur hun kamp kunnen houden. De grond is gortdroog, dus de knapperende haardvuren blijven uit. ,,Vuur zorgt voor de scoutingsfeer”, weet Rinket. ,,Je maakt een vuurtafel, roostert marshmallows en gaat gezellig ’s avonds met muziek bij het vuur zitten. Nu merk je dat iedereen er ’s avonds eerder klaar mee is en vroeger naar bed gaat.”

De aanwezige scoutinggroepen hebben zich aan te passen. Op de kampplek met de toepasselijke naam Mooi Weer hebben zes welpjes uit Leek daar weinig problemen mee. ,,Normaal roosteren we marshmallows boven een vuurtje, dat kan nu even niet. In plaats daarvan gaan we gaan nu een film kijken”, zegt begeleider Werner Veldman. ’s Nachts zorgt een olielampje in het midden van het kamp voor een klein beetje licht. ,,Wij snappen zelf ook wel dat je nu geen vuur kan maken. Op de laatste avond maken we normaal gesproken een hikebom, een gerecht waarbij de kinderen zelf groente en rijst in aluminiumfolie in het vuur bereiden. Vanavond bestellen we maar chinees.”

Even verderop staat een grotere scoutgroep Verkenners Westwoud uit Hoorn met achttien scouts en negen begeleiders. ,,Op andere kampen is het vuurtje-hapje-drankje”, zegt kampbegeleider Thijs Oppermann. ,,Nu is het alleen hapje-drankje. We zetten wel waxinelichtjes in glazen potjes om omheen te zitten. Maar het is wel anders dan een kampvuur natuurlijk.”

Maar de creatievelingen weten ook met waxinelichtjes toch de scoutingsfeer erin te krijgen. Boven een paar glazen potjes poogt Anne Rinket samen met moeder en zus marshmallows te roosteren boven de kleine waxinevlammetjes. ,,Vorig jaar hadden we precies het tegenovergestelde, kinderen dreven toen door de regen zo’n beetje de tent uit. Dat was ook niks, dan heb ik liever dit. Het voordeel is dat je kleren nu niet helemaal naar rook gaan stinken.”

Bron: Dagblad van het Noorden, 31 juli 2018 (door Roy Schutte, foto: Gerrit Boer)