Tijdens Pasen komen er 450 scouts op kamp in Dwingeloo. Zij doen dit tijdens de zogenaamde HIT (hikes, interessekampen en trappersexpedities), waarbij ze kiezen voor een kamp dat past bij hun interessegebied. Iedereen tussen de 5-88 jaar kan een kamp kiezen dat bij hen past. Op het kamp ontmoeten ze scouts vanuit heel Nederland voor een gezellig weekend.

Dwingeloo is één van de zeven plekken in Nederland waar kampen worden georganiseerd. Naast Dwingeloo is er ook in Alphen (NB), Baarn, Harderwijk, Heerenveen, Mook en Zeeland genoeg te doen. In Dwingeloo worden er tijdens Pasen veertien verschillende kampen georganiseerd, die variëren van een kookkamp tot een woodkamp, waar scouts op allerlei manieren aan de slag gaan met hout.

HIT
De HIT is het enige Scoutingevenement waarbij de scout zelf kan kiezen wat voor avontuur hij of zij gaat beleven. Dat kan bijvoorbeeld een hike zijn: je loopt, fietst, vaart of rijdt daarbij een route door de omgeving, en komt ondertussen verschillende posten tegen. Of je kiest voor een interessekamp: je leert er bijvoorbeeld kamperen, paardrijden, koken, EHBO of je beleeft een spannend avontuur rond een themaverhaal. En wie van een echte fysieke uitdaging houdt, kan kiezen voor een trappersexpeditie waarbij je conditie en je uithoudingsvermogen flink op de proef worden gesteld. Iedereen tussen de 5 en de 88 die lid is van Scouting Nederland kan zich voor een HIT inschrijven; alleen, per koppel of met een groep.