Natuurwerkdag op het labelterrein

Hoogeveen/Dwingeloo – In de provincie Drenthe waren op vrijdag 3 en zaterdag 4 november ruim 1422 deelnemers actief tijdens de 23e editie van de Nationale Natuurwerkdag. Op 64 locaties werden de handen uit de mouwen gestoken voor verschillende natuurklussen, zoals het bouwen van insectenhotels, het planten van bloembollen en het maken van takkenrillen. In Dwingeloo werd op het Scouting Labelterrein gewerkt door liefst 70 vrijwilligers.

Natuurwerkdag op het Labelterrein
Op ons terrein was onder andere de Schultegroep uit Diever aanwezig met welpen, scouts, explorers, roverscouts, ouders en broertjes en zusjes. De werkzaamheden die werden uitgevoerd varieerden van het planten van ongeveer 60 nieuwe bomen en struiken en het zaaien van zaden voor nieuwe bomen en struiken in ons bos.

We bedanken alle deelnemers aan de Natuurwerkdag voor hun inzet. We hopen dat jullie een leuke dag hebben gehad en hopen dat jullie volgend jaar weer van de partij zijn!

17e European Guide and Scout Centre Managers Conference: Universe of Connections

Het afgelopen weekend waren we met een afvaardiging van Scouting Labelterrein Dwingeloo aanwezig op het 17e European Guide and Scout Centre Managers Conference wat werd gehouden in Pfadfinderdorf Zellhof in Oostenrijk. Samen met het Scoutinglandgoed Zeewolde, Scoutcentrum Rotterdam en St. Walrick mochten we de Labelterreinen binnen Scouting Nederland vertegenwoordigen op dit congres.

Elke twee jaar wordt deze conferentie gehouden. Buiten de ontmoetingen met andere beheerders van kampeerterreinen uit alle delen van Europa (van Oostenrijk tot Portugal en IJsland tot Georgië) waren er boeiende workshops, leuke en interessante presentaties. We hebben het er buitengewoon goed naar onze zin gehad en heel veel goede ideeën opgedaan!

Zaterdag 4 november: Steek je handen uit de mouwen tijdens de Natuurwerkdag

Samen de handen uit de mouwen steken in de natuur, dat kan tijdens de Natuurwerkdag op zaterdag 4 november op het Scouting Labelterrein Dwingeloo. Iedereen, van jong tot oud, kan meedoen. Ook als je geen lid bent van scouting en/of geen ervaring hebt met klussen in de natuur heten we jou graag welkom.

Op de Natuurwerkdag kunnen deelnemers meehelpen om ongewenste boomsoorten uit het bos te verwijderen. Het gaat dan met name om de Amerikaanse vogelkers en de Amerikaanse eik. De klussen die we aanpakken zijn goed uit te voeren door kinderen en ouderen. Op locatie zorgen wij voor gereedschappen en een lekkere kop soep. Maar er is meer: voor alle doeners zijn er -ter afwisseling van de werkzaamheden- een aantal leuke activiteiten op het kampeerterrein. Kortom, een leuke en actieve dag uit!

De Natuurwerkdag wordt gehouden van 10 tot 15 uur. Aanmeldingen (ook in groepsverband!) zijn welkom via de website van de Natuurwerkdag. Zien we jou op 4 november?

Vanaf 2023 je eigen pizza's bakken op het terrein!

Vanaf 2023 nieuw in Dwingeloo! We hebben nu ook een pizza-oven die je kunt huren om zelf pizza's te bakken. Jullie zorgen zelf voor de ingrediënten, wij hebben de oven en zorgen voor het stookhout en pizzaschep. Wat is er leuker dan in de vrije natuur te genieten van je eigen gebakken pizza?!

Voorwaarden:

• De pizza-oven kan alleen gebruikt worden na vooraf overleg met de kampstaf;
  • Je zorgt zelf voor deeg en de benodigde ingrediënten;
  • De pizza-oven kan alleen gebruikt worden in de nabijheid van het Stafhuisje;

Scouting Labelterrein Dwingeloo schenkt wintereik aan het dorp Dwingeloo

Scouting Labelterrein Dwingeloo bestond dit jaar 75 jaar. Dit jubileumjaar ging gepaard met een aantal activiteiten. In het Hemelvaartsweekend kwamen veel oud-vrijwilligers naar Dwingeloo voor de reünie en presentatie van het uitgebreide, bijna 100 pagina's tellende Jubileumboek. Voor de kampeerders was er een bijzondere badge en er was een speciale Jubileum-activiteit: de Crazy 75. Een knotsgek spel met 75 opdrachten. In september organiseerden we voor bijna 100 vrijwilligers van alle labelterreinen een gezellige dag: Het Labeluitje.

Als afsluiting van het jaar hebben we vrijdagmiddag 2 december een herinneringsboom geplant op de Brink in Dwingeloo. Een wintereik, als cadeau van het Scouting Labelterrein aan het dorp Dwingeloo en haar inwoners en ondernemers. De wintereik staat symbool voor de hechte en duurzame verbinding. Maar ook als een tastbare blijk van erkenning en waardering voor iedereen in het dorp die het ontstaan en voortbestaan van het Scouting Labelterrein heeft mogelijk gemaakt.

In aanwezigheid van inwoners en ondernemers uit Dwingeloo, leden van de kampstaf en oud-kampstaf, werd een plaquette onthuld door wethouder Doeven van de gemeente Westerveld en Reinoud van der Haar, voorzitter van het beheerteam van het Scouting Labelterrein Dwingeloo.

Wij zijn de gemeente Westerveld dankbaar voor de prominente plaats voor ons cadeau op de Brink en hopen dat deze wintereik symbool mag blijven staan voor nog vele jaren kampeerplezier in Dwingeloo.